Over drie jaar is Oh My World…
- een ontmoetingsplaats voor iedereen die wil bijdragen aan een betere, duurzame wereld
- een platform waar consumentenproducten worden getest
- een tool waar gebruikers hun eigen duurzaamheidsprogramma en -doelen samenstellen
- een plek waar trends worden gesignaleerd, onderzoeken worden besproken en inspiratie wordt gedeeld
- een community die duurzaam gedrag bevordert en aanzet tot duurzame aankopen
- een kapstok die andere duurzame projecten en platforms verbindt
Waarom Oh My World?
Consumenten zijn zich steeds meer bewust dat duurzaamheid onvermijdelijk is voor een levensvatbare toekomst. Maar geven tegelijkertijd aan moeite te hebben om betrouwbare informatie te vinden Ze voelen zich daarbij vaak overweldigd door de complexiteit van duurzaamheidclaims. Kortom, er is behoefte aan objectieve, betrouwbare en geverifieerde informatie over duurzaamheid. Gecombineerd met praktische handelingsperspectieven: wat kan een individu zelf doen? Oh My World gelooft dat duurzaam gedrag alleen te bereiken is wanneer consumenten op een laagdrempelige manier, met behapbare, praktische informatie en op aantrekkelijke en laagdrempelige wijze gebracht, zelf keuzes kunnen maken. Dat alles met enige relativering en de nodige humor. En zeker zonder opgeheven vingertje. Met Oh My World maken we duurzaamheid aantrekkelijk, begrijpelijk, behapbaar en verifieerbaar.
Wie we zijn?
Oh My World BV bestaat uit:
- Cor Kamminga van Ecoras/KNN Groep en ook betrokken bij andere bedrijven zoals BioBTX, Foamplant en Recell Group
- Menno Oomkens, specialist in e-commerce en online marketing
- Barry Kok en Perry ten Hoor van Buro Open met ruime ervaring in marketingcommunicatie en een vooraanstaande speler op het gebied van online marketing en de creatieve industrie in Nederland
Menno Oomkens (52)
Oh My World is voor mij het platform dat relevantie en urgentie met elkaar verbindt. Het is een antwoord op onze collectieve zoektocht naar een duurzamere levensstijl. Ik worstel met oude gewoontes. Om een voorbeeld te noemen: mijn liefde voor ver reizen botst met mijn verlangen om duurzamer te leven. Deze innerlijke strijd maakt deel uit van waarom ik me bij Oh My World heb aangesloten. Het is een plek waar verwarring plaatsmaakt voor helderheid, waar vragen als 'hoe te beginnen?' en 'wat kan ik concreet doen?' beantwoord worden.
Mijn verbintenis aan Oh My World is gedreven door de overtuiging dat we allemaal de klok hebben horen luiden, maar vaak niet weten waar de klepel hangt. Het is tijd om die klepel te vinden. Ondanks dat ik wat wars ben van activisme, geloof ik in constructieve actie en bewuste keuzes. Oh My World biedt een platform weg van de verwarring, een gids in die complexiteit.
Ik geloof in Oh My World omdat het ons een startpunt biedt. Het is een plek waar optimisme wordt gekoppeld aan actie, waar we samen kunnen leren, groeien en onze oude gewoontes kunnen transformeren. Het is tijd om niet alleen te willen, maar ook te weten hoe. Doe je mee?
Cor Kamminga (60)
Sinds midden jaren 80 actief in en met ‘duurzaamheid’. In 2000 begonnen met KNN, samen met Klaas Jan Noorman. Ons onderwerp was de energietransitie. Nadat Klaas Jan in 2008 afscheid nam, is het accent verschoven naar materialen, de grondstoftransitie. Waar ik vooral veel voldoening uit haal is wanneer ideeën en initiatieven tot wasdom komen en het verschil kunnen gaan maken. Er wordt al genoeg gepraat en gefilosofeerd. Misschien kun je mij wel het best aanduiden als het ‘inhoudelijk geweten’. Met de kennis en kunde die ik beschikbaar heb van mijn bedrijf Ecoras, kunnen we binnen Oh My World instaan voor de juistheid van wat we naar buiten brengen.
Er is een enorm grote groep mensen die de relevantie en de urgentie van ‘duurzaamheid’ ziet, of het nu gaat om klimaatverandering of biodiversiteit, om maar eens wat te noemen. Deze groep wordt nu grotendeels niet bereikt. Om echter verandering in de juiste richting te realiseren is dat juist wel bittere noodzaak. Oh My World levert daar een bijdrage aan en is daarom (meer dan) relevant. Een persoonlijk voorbeeld is veeteelt. Dat de veeteelt een grote impact heeft op onze leefomgeving is duidelijk. Deze wetenschap zou eigenlijk onze consumptiepatronen meer moeten sturen, ook die van mij. Alleen daar zit ook voor mij een worsteling. Ik vind vlees gewoon lekker, dat maakt een 100% overstap naar vegetarisch eten voor mij nu nog feitelijk onmogelijk (alhoewel we wel 50% van de tijd vleesloos eten). Daarnaast maak ik veel kilometers in onze auto, niet in de laatste plaats om naar ons huisje in Zweden te gaan.
Ik doe mee met Oh My World om een bijdrage te leveren aan een leefbaardere wereld voor de toekomstige generaties. Bovendien krijg ik enorm veel energie van het samenwerken met Perry, Barry en Menno die vanuit soms een heel andere invalshoek tegen onze materie aankijken. Dat is verfrissend en vooral erg leuk. En boven hebben een ambitie: binnen 3 jaar hét toonaangevende platform in Nederland zijn als het om duurzaamheid gaat.
Perry ten Hoor (56)
Duurzaamheid is voor mij niet een kwestie van zwart of wit en goed of fout, maar van alle beetjes helpen en doen wat bij je past. We hebben een huisje op Kreta en daar vliegen we meerdere malen per jaar naar toe. Ik heb daar geen schaamte over. Het gaat erom hoe je een en ander compenseert. Daarginds leven we van de zon en gebruiken we bergwater voor alles. En dan staat in Nederland de verwarming uit. Weer thuis doen we de nodige dagelijkse duurzame dingen. Misschien niet zoveel als de hardcore duurzaamheidsfreaks, maar misschien wel iets meer dan de gemiddelde Nederlander. En daar gaat het ook niet om. De vraag is wat haalbaar en zeker ook betaalbaar is voor jou als individu.
Vandaar ook Oh My World. Wat kun jij veranderen in je eigen omgeving, je eigen wereld? Vaak zijn dat kleine stapjes, maar soms grote zaken als zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s. Het gaat om de som der delen. Duurzaamheid is voor een groot deel een kwestie van intrinsieke motivatie. Zelf voelen en gemotiveerd zijn dat zaken anders moeten. Anderen die mij met een opgeheven vingertje vertellen wat niet mag of wat wel moet, zitten al snel in mijn allergiezone. Oh My World moet een handelingsperspectief bieden aan die hele grote groep Nederlanders die wel aanvoelt dat ze iets met duurzaamheid moet maar niet concreet weet hoe. Zonder betweterig opgeheven vingertje.
Barry Kok (54)
Mijn credo? Alles in het leven draait om balans. En die balans is ver te zoeken op het moment. Het gaat te goed met ons en daardoor zijn we met teveel mensen, teveel dieren, teveel eten, teveel afval, teveel vervuiling, kortom... teveel van alles. Corona heeft z'n best gedaan radicaal in te grijpen, maar ook daarop hadden we relatief snel een antwoord en konden we weer verder met onze kop in het zand steken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben verre van een wereldverbeteraar, ben dol op vlees, rij weliswaar electrisch, maar aanvankelijk alleen maar omdat het goedkoper was, scheid afval omdat 'het hoort' en liet veel te vaak lampen of verwarming aanstaan als ik wegging. Ik wist in de verte wel dat het niet goed was, maar dacht net als velen dat het wel meevalt. Dat kwartje is pas niet zo heel lang geleden gevallen. Door mensen in mijn omgeving ging ik wat series kijken over duurzaamheid, voeding, sporten, vervuiling etc. Vooral 'Down to earth' en 'Game changers' deden mij inzien dat het anders moest. Dat het niet meevalt en dat alle kleine beetjes wél helpen. Maar wat zijn dan al die kleine beetjes? Wat zijn die kleine dingen die je anders kunt doen zonder dat het veel moeite kost? Want we (en dus ook ik) willen wel veranderen, maar niet te snel en niet te ingrijpend. Het moet wel leuk blijven. Maar als we allemaal iets bewuster omgaan met alles, even nadenken en af en toe stilstaan en op Oh My World kunnen lezen hoe we de kleine dingen iets beter kunnen doen en liefst op een leuke manier, komen we steeds dichter bij een nieuwe balans en kunnen mijn 3 kinderen ook nog even genieten van onze planeet. Ondanks dat zij er toch elke keer weer van balen als er vegetarische kip op tafel staat i.p.v. echte :-)